قرآنی

 

http://suza30t.com/wp-content/uploads/2009/07/quran.jpg

فرق میان انزال و تنزیل قرآن

در قرآن کریم در سوره دخان بعد از آیه " ''حم'' "، آمده است:
« انا انزلناه فی لیلة مبارکة »
''ترجمه: ما قرآن را در یک شب پر برکت فرود آوردیم.''

در این تعبیر، (یعنی انزال که از باب "افعال" است) متوجه می شویم که قرآن در یک شب فرود آمد.

مطابق آنچه از خود قرآن کریم‏ استنباط می‏شود و هم روایاتی که ما در این زمینه داریم، قرآن دو گونه فرود آمدن داشته است:
1- یک فرود آمدن به اصطلاح اجمالی و جمعی یعنی انزال که تمام قرآن‏ به صورت آیه نبوده بلکه به صورت یک حقیقت واحد بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نزول‏ کرده و فرود آمده است که این در یک شب و شاید در یک لحظه صورت گرفته‏ است.

در سوره مبارکه قدر هم نظر به چنین فرود آمدنی دارد که می‏فرماید:
« انا انزلناه فی لیلة القدر و ما ادریک ما لیلة القدر » (قدر/1و2)
''ترجمه: ما آن (قرآن) را در شی قدر نازل کردیم و تو چه می دانی که شی قدر چیست؟''
باز در خود قرآن آنجا که ما می‏خوانیم که تمام قرآن در ماه رمضان فرود آمد، منظور همین جور فرود آمدن است.

2- ولی در بعضی موارد، تعبیر " ''تنزیل''‏ " دارد که باب تفعیل است که مفهوم تدریج را دارد، یعنی تدریجا، یکی‏ بعد از دیگری، و (مفهوم) تفصیل را دارد.
ما در قرآن هیچ جا نداریم که‏ آیه آمده باشد که ما تنزیل کردیم قرآن را در یک شب یا در یک ماه.
نه‏، تعبیراتی که در کلمه " ''انزال'' " به کار برده شده است، " ''تنزیل'' " در آنجاها آورده نشده، و در جایی که جای کلمه " ''تنزیل'' " بوده کلمه " ''انزال'' " آورده نشده است.

ما در قرآن می خوانیم:
« تنزیل الکتاب من‏ الله العزیز الحکیم » (سوره زمر، آیه 1)
''ترجمه: فرو فرستادن این کتاب از جانب خدای شکست ناپذیر حکیم است.''

اما چنین تعبیری را برای کلمه انزال نمی بینیم که مثلا بگوید: «انزال الکتاب من الله العزیز الحکیم». چرا؟
برای اینکه آنچه که در تنزیل آمده است همان حالت‏ فرود آمدن به صورت آیه آیه را بیان می‏کند.
کلمه " ''تنزیل'' " یعنی‏ یک چیزی از یک مقام عالی فوقانی به یک مقام پایین‏تر بیاید و تدریجا هم‏ بیاید نه دفعتا.

http://www.tahoorkotob.com/docs/12f31301987.php

 

نوشته شده در شنبه ٦ شهریور ،۱۳۸٩ساعت ٢:٢٦ ‎ب.ظ توسط ن.غ نظرات () |

Design By : Night Melody