قرآنی

نکات تفسیر آیت الله حاج شیخ حسین انصاریان

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمة المعصومین علیهم السلام.
کلام درآیه بیست و سه و بیست و چهارم سوره مبارکه بقره است که این دو آیه اگر بخواهد عمقی توضیح داده بشود بحث کلامی و علمی مفصلی را می‌طلبد. خداوند می‌فرماید: (وَإِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا)
شما اگر شک دارید در ابتدای سوره فرمود: (ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ)چون قرآن مجید تجلی علم و حکمت و رحمت و فضل و محبت پروردگار است در آنجا که هیچ نقصی وجود ندارد.

شما اگر شک دارید در ابتدای سوره فرمود: (ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ)چون قرآن مجید تجلی علم و حکمت و رحمت و فضل و محبت پروردگار است در آنجا که هیچ نقصی وجود ندارد. ...................

در کتاب، اصلا شکی وجود ندارد که وحی، حکیم، استوار است. صحبت شک در این آیه درباره انسان است. (وَإِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا) نزلنا یعنی قرآن کار من است علی عبدنا یعنی بر پیغمبرم و بنده‌ام، شکتان در وحی بودنش است که می‌گویند این من عند الله نیست، وحی نیست، شک داریم که این از جانب خدا هست یا نه البته در آیات دیگر می‌فرماید که آنها یکپارچه گفتند که نه من عند الله نیست (إِنْ هَذَا إِلاَّ أَسَاطِیرُ الأَوَّلِینَ) اینها افسانه‌های بافته شده گذشتگان است که این شخص به این صورت آرایش کرده است و می‌گوید من عند الله است.

حالا خداوند حداقل را گرفته است در این که وحی است یا دست ساخته بشر است، آسمانی است یا زمینی است، کار حق است یا کار یک انسان است. من شکتان را اینگونه برطرف می‌کنم که (فَأْتُواْ بِسُورَةٍ) یک سوره‌ای را (من مثْلِهِ) مانند یک سوره اش را بیاورید یک سوره ای را که انتخاب کنید که آیاتش کم و کوتاه هم باشد. مثل سوره کوثر، یا سوره توحید. یک سوره بیاورید که جامعیت آن سوره قرآنی در فصاحت و نظم کلام، نسق کلام و در به کارگرفتن لغت در جای خود را دارا باشد که اگر لغت نزدیک به این لغت به جای آن بگذاریم به ساختمان سوره لطمه می‌زند. در محکم بودن معانی و مفاهیم و در اثرگذاری یک سوره با تمام خصوصیات آن سوره بیاورید. البته سوره‌ای که می‌سازید که تمام آثار معجزه بودن این سوره را داشته باشد. البته مقصود حق از  سوره مشابه که مشابه لفظی نیست. (فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ) اگر شباهت لفظی منظورش باشد، آدم می‌تواند در برابر (انا اعطیناک الکوثر) یک سوره بسازد، لفظ را نمی‌گوید بلکه تمام هویت معنوی و مفهومی و استحکام در ظاهر سخن و در اوج فصاحت و بلاغت، یک سوره‌ای بیاورید که هیچ کسی تا قیامت نتواند به آن سوره ساختگی ایراد وارد بکند.

............................

http://basair.blogfa.com/post-3.aspx

   

تفسیر آیت الله حاج شیخ حسین انصاریان  تفسیر کامل

http://basair.blogfa.com/cat-1.aspx

 

 

نوشته شده در دوشنبه ٢٧ اردیبهشت ،۱۳۸٩ساعت ۱:٠٠ ‎ب.ظ توسط ن.غ نظرات () |

Design By : Night Melody